[Dit werkt heeft in 2023 een nieuwe titel gekregen die minder ingewikkeld is, beter de lading dekt en makkelijke bekt]
Bij gebrek aan goed beeldmateriaal was dit schilderij nooit eerder op mijn website te zien. Dat is jammer, want ik beschouw het als het beste wat ik in mijn academie tijd heb gemaakt. Onlangs heb ik het teruggekregen, omdat de eigenaar is overleden en zijn weduwe kleiner wil gaan wonen. Het is verdrietig nieuws dat één van mijn gewaardeerde kopers is overleden, maar aan de andere kant was het fantastisch om dit schilderij weer te mogen vasthouden. Ik heb het niet lang in mijn bezit gehad en hoewel het een vorm van erkenning is als iemand een schilderij koopt, geeft het me ook een licht triest gevoel als een goed stuk binnen een paar weken het atelier verlaat. Je ziet het dan nooit meer terug, of het duurt jaren, zoals in dit geval.
In die tijd was ik minder kritisch dan nu als het gaat om een perfect strakke afwerking van het doek. Dit doek is opgespannen op een versterkt oud kozijn, dat links onder in de hoek een klein deukje heeft. Dat deukje is wel keurig netjes mee geschilderd en het is nu dus een onderdeel van het werk. Als ik het op een nieuw, aluminium spanraam zou willen opspannen, dan zou ik daar dus eerst hetzelfde deukje in moeten maken, of er voor kiezen om het originele werk een beetje strakker te maken dan het ooit was door het deukje weg te laten en het doek daar vlak te trekken. Dit is een beslissing die ik eigenlijk niet wil nemen, daarom kies ik ervoor dit doek opgespannen te laten op het oorspronkelijke kozijn.
Aan de rechterkant van het doek zitten wat heel kleine slijtplekken, die al in 1991 met het vervoer ontstaan zijn en die mij toen niet stoorden. Het heeft dus vierentwintig jaar met die plekjes gehangen… Die ga ik nu wel restaureren.
Ook de lijst vraagt om aandacht. Het is een lijst die ik zelf op maat voor dit schilderij gemaakt heb, met goedkope materialen uit de bouw. De materialen passen perfect bij het onderwerp, maar vragen wel om een beetje onderhoud. Door oxidatie wordt de hard glimmende omlijsting van verzinkt metaal dof, maar hij hoort wel te glimmen, dus hij moet af en toe worden gepoetst. Ook wil ik de hoekverbindingen met soldeer volledig sluiten, voor een rustiger afwerking. Indertijd vond ik dat niet nodig, maar nu stoort het me dat de hoekverbindingen niet voor honderd procent gesloten zijn, want dat leidt de aandacht af van het doek.
[Later: Zo lopen de dingen dan toch heel anders: toen ik de dof geworden lijst van het schilderij wilde opknappen en strakker maken, mislukte dat. Ik besloot dat de lijst niet meer kan. De afwerking van toen past echt niet meer bij mijn huidige standaarden. Het inlijsten laat ik tegenwoordig zoveel mogelijk doen door echte vakmensen. Doordat het doek op een oud kozijn was opgespannen, was het niet perfect haaks, terwijl dat een voorwaarde is om het inlijsten uit te besteden. Je kunt een lijstenmaker moeilijk vragen een scheve lijst af te leveren. Daarom heb ik toch een modern, lichtgewicht aluminium spanraam besteld en het doek opnieuw opgespannen. Doordat het oorspronkelijk scheef was, moest de compositie iets worden bijgewerkt en dit heb ik naadloos en onzichtbaar kunnen doen. Het werk is inmiddels door Alex Thoma van Lex Lijsten persoonlijk van een handgeschilderde lijst voorzien.]
Al met al zal dit werk straks weer net zo stralen als in 1991. Hoewel ik aan het werk gehecht ben, ben ik geen verzamelaar van mijn eigen werk en je hebt dus nu de gelegenheid om dit werk in je bezit te krijgen! Je kunt het kopen, huren of een gewoon een tijdje lenen om te zien of het je bevalt. Bel me nu als je de eerste wilt zijn die weer met dit topstuk kan gaan pronken. Mijn mobiele nummer: 06 51 51 89 71.